Nuenen Centraal
Beperking verstrekking persoonsgegevens

Beperking van verstrekking van persoonsgegevens uit de
basisregistratie personen (BRP)
In deze publicatie leest u welke mogelijkheid u heeft om de verstrekking
van uw persoonsgegevens uit de BRP door de overheid te beperken.

Wat is de BRP?
De BRP is de basisregistratie personen en is de huidige vorm van de
bevolkingsadministratie. De persoonsgegevens van alle inwoners van
Nederland staan in de BRP geregistreerd. Van iedere inwoner van
Nederland bestaat in de BRP een persoonslijst. Deze persoonslijst bevat de
belangrijkste algemene persoonsgegevens en de daarop aangebrachte
wijzigingen (naam, geboorte, adres, huwelijk, kinderen, overlijden).
Het bijhouden van de BRP is een taak van de gemeenten en geregeld in de
Wet BRP. Gemeenten wisselen onderling persoonsgegevens met elkaar uit,
bijvoorbeeld als u naar een andere gemeente verhuist.
De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP is ook geregeld in de
Wet BRP. De gegevens in de BRP worden gebruikt door overheidsinstanties
en een aantal aangewezen derden. Zo wordt voorkomen dat u zelf aan
overheidsinstanties elk afzonderlijk uw persoonsgegevens moet
verstrekken, bijvoorbeeld bij wijzigingen in uw persoonsgegevens.

Wie maken er gebruik van de gegevens in de BRP?
Overheidsorganen
Allereerst maken allerlei gemeentelijke organisaties gebruik van de
persoonsgegevens in de BRP. Maar ook andere overheidsinstanties
ontvangen deze gegevens. Voorbeelden zijn: de Belastingdienst
(belastingheffing en toeslagen), de Rijksdienst voor het Wegverkeer
(kenteken en rijbewijsregistratie), de Sociale Verzekeringsbank (AOW,
kinderbijslag), het ministerie van Justitie (strafrecht) en notarissen
(erfrecht). Het gebruik van de BRP-gegevens is van belang voor een
goede uitvoering van taken van deze instanties.
Het is wettelijk niet mogelijk dat uw gegevens geheim blijven voor deze
instanties. Welke persoonsgegevens deze afnemers krijgen is bepaald door
de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De instanties
krijgen slechts de gegevens verstrekt die zij nodig hebben voor de
uitvoering van hun wettelijke taken.

Derden
Derden zijn alle andere instellingen of personen. 
Er zijn derden die door de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties zijn aangewezen om gegevens te mogen ontvangen uit
de BRP. Reden hiervoor is dat deze derden een gewichtig maatschappelijk
belang dienen. Voorbeelden hiervan zijn pensioenfondsen of stichtingen die
zich met bevolkingsonderzoek bezig houden om ernstige ziekten vroegtijdig
te kunnen ontdekken.
Er zijn ook derden aangewezen door de gemeente. Dit wordt geregeld in
een gemeentelijke verordening en het gaat daarbij om instellingen en
personen die een gewichtig maatschappelijk belang van de gemeente
dienen. Elke gemeente maakt hier zelf keuzes in. Volgens de Wet BRP mag
een gemeente aan zo’n derde alleen de volgende gegevens verstrekken: 
naam, naam (ex-) echtgenoot/geregistreerde partner, naamgebruik, adres,
gemeente van inschrijving, geboortedatum en overlijdensdatum.
Naast de genoemde derden zijn er ook andere instellingen of personen die
persoonsgegevens nodig hebben noodzakelijk voor de uitvoering van
bepaalde wet- en regelgeving. Het gaat hier bijvoorbeeld over een
faillissementscurator of een advocaat.
Tot slot zijn er aanvragen door particulieren en commerciële instellingen:
derden die uw gegevens vragen voor eigen gebruik(bijvoorbeeld voor een
reünie) of handelsdoeleinden. Voor die verstrekking is uw voorafgaande
toestemming nodig.

Kunt u verstrekking uit de BRP voorkomen?
Verstrekking aan overheidsorganen
De hiervoor genoemde verstrekkingen aan overheidsorganen zijn wettelijk
geregeld en ook noodzakelijk voor een soepel draaiende
overheidsadministratie. Deze wettelijk voorgeschreven verstrekking kunt u
niet voorkomen.
De verstrekkingen aan derden is ook wettelijk geregeld, maar voor
bepaalde derden kunt u de gemeente verzoeken om geen gegevens te
verstrekken. Hieronder wordt uitgelegd wat het effect is van deze
geheimhouding.
De door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
aangewezen derden:
Alleen voor de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (SILA) is
geheimhouding mogelijk. De SILA is een samenwerkingsverband van
kerkgenootschappen of andere genootschappen met een geestelijke
grondslag. Zij houdt gegevens bij voor de ledenadministratie van de aan
dit samenwerkingsverband deelnemende kerken. Deelnemers zijn: de
Protestantse Kerk in Nederland, de Rooms-Katholieke Kerk, de Algemene
Doopsgezinde Sociëteit, de Oud-Katholieke Kerk, de Vrij-Katholieke Kerk
en de Nieuw-Apostolische Kerk.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft bepaald
welke gegevens aan de SILA verstrekt mogen worden. Bij een
geheimhouding worden onder geen enkele voorwaarde gegevens aan de
SILA verstrekt.
De door de gemeente aangewezen derden:
Indien u heeft verzocht om geheimhouding van uw gegevens dan mag de
gemeente geen verstrekking doen aan de derden die zij zelf heeft
aangewezen.
De verstrekking aan derden vanwege wettelijke bepalingen
Soms bepaalt de wet dat verstrekking aan een derde toch moet worden
gedaan. Een veel voorkomend voorbeeld is een verzoek van een advocaat
om gegevens die nodig zijn in verband met een gerechtelijke procedure.
Indien u heeft verzocht om geheimhouding dan mag de gemeenten niet
zomaar de verstrekking weigeren. In dat geval zal de gemeente een
afweging moeten maken tussen uw (privacy)belang en het belang van de
verstrekking. Bij de afweging zal de gemeente onder meer onderzoeken of
de verstrekking redelijkerwijs in overeenstemming is met het doel van de
aanvraag, of de gevraagde gegevens ook echt noodzakelijk zijn voor het
doel, of de gegevens door de aanvrager niet op een andere wijze kunnen
worden verkregen. Daarnaast gaat de gemeente na of uw privacy niet
onevenredig zal worden geschaad indien tot verstrekking van gegevens
wordt besloten. Voordat de gemeente besluit om uw gegevens te
verstrekken, zal zij altijd eerst om uw zienswijze vragen. Tegen een
voorgenomen besluit tot verstrekking kunt u bij het college van
burgemeester en wethouders een bezwaar indienen.

Particuliere of commerciële verzoeken
Wanneer de gemeente een verzoek van een particulier of een commerciële
instelling ontvangt om gegevens over u te verstrekken dan kan dat alleen
met uw voorafgaande schriftelijke toestemming. Indien u echter om
verstrekkingsbeperking heeft verzocht, zal de gemeente een verzoek van
een particulier om gegevensverstrekking direct afwijzen.

Uit voorgaande blijkt, dat het niet in alle gevallen mogelijk is om
verstrekking van uw gegevens te voorkomen. Omdat de geheimhouding
van uw gegevens niet in alle gevallen mogelijk is, wordt formeel niet
gesproken van geheimhouding, maar van verstrekkingsbeperking.

Hoe kunt u om verstrekkingsbeperking van uw persoonsgegevens
verzoeken?
U kunt een schriftelijk verzoek tot verstrekkingsbeperking indienen bij het
college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen, Jan
van Schijnveltlaan 2, 5671 CK. Vergeet hierbij niet een kopie van uw
geldig identiteitsbewijs mee te sturen als u een verzoek per post doet. U
kunt hiervoor ook een afspraak maken.  Het college zal zo spoedig mogelijk
aan uw verzoek voldoen. U ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging.
Een verstrekkingsbeperking geldt tot het moment dat u het verzoek
intrekt.

Heeft u eerder in een andere gemeente gewoond?
Het verzoek om verstrekkingsbeperking heeft alleen betrekking op uw
persoonsgegevens die zijn geregistreerd in de gemeente waar u het
verzoek indient. Heeft u eerder in een andere gemeente gewoond, dan
beschikt die gemeente ook nog over enige persoonsgegevens over u. Als u
wilt dat uw vorige woongemeente(n) ook geen gegevens verstrekt, moet
u aan deze gemeente(n) ook om verstrekkingsbeperking vragen. Als de
verstrekkingsbeperking is geregistreerd in uw huidige woongemeente, en u
verhuist nadien naar een andere gemeente, dan blijft ook in de nieuwe
gemeente de verstrekkingsbeperking van kracht. U hoeft dus niet opnieuw
een verzoek te doen omdat de registratie van de verstrekkingsbeperking
met u “meeverhuist”.

Meer informatie
Voor meer informatie over de BRP, de verstrekkingen daaruit en
mogelijkheden tot beperking daarvan kunt u terecht bij cluster
Dienstverlening en informatie van de gemeente Nuenen. Bent u
nieuwsgierig welke overheidsorganen wettelijk recht hebben op uw
persoonsgegevens, kijk dan op de website www.wiekrijgtmijngegevens.nl