Nuenen Centraal
Crisisopvang voor vluchtelingen in Nuenen
Woensdag 11 november ontvingen wij het verzoek van het COA om 200
vluchtelingen in onze gemeente op te vangen. En dan komt alles in een
sneltreinvaart. Op alle vlakken moest geschakeld worden. Locatie,
communicatie met inwoners, raad, partners en partijen, veiligheid, het
regelen van voedsel en alle benodigde voorzieningen. Gezien het tijdstip
van binnenkomst van het verzoek konden we u niet eerder op onze
gemeentepagina meenemen. Maar ook hier informeren we u graag over alle
stappen die we vanaf woensdag 11 november hebben gezet. In dit artikel
dus een korte terugblik op de afgelopen dagen.
Waarom crisisnoodopvang?
De vraag naar opvangplaatsen voor vluchtelingen is in Nederland zo groot
dat het COA gemeenten vraagt om vluchtelingen voor 72 uur op te
vangen in zogenaamde crisisnoodopvanglocaties. De gemeente Nuenen
ontving zo’n verzoek vorige week woensdag (11 november).
Crisisnoodopvang is opvang voor 72 uur, eventueel verlengd met nogmaals
72 uur. Het is dus altijd kortdurende noodopvang.
Het college heeft besloten om aan de vraag vanuit het COA te voldoen.
Burgemeester en wethouders zien het zonder enige discussie als hun
morele, sociaal maatschappelijke taak om deze crisisnoodopvang te
bieden. Tijdens het schrijven van dit stuk, zijn de vluchtelingen alweer
enkele dagen in Nuenen.
De keuze voor sporthal De Hongerman
Na beoordeling van enkele mogelijke locaties bleek sporthal De Hongerman
de beste optie. Hier zijn alle faciliteiten aanwezig om een grote groep
mensen zo snel en zo goed mogelijk op te vangen. De Hongerman is goed
bereikbaar, heeft al geschikte (sanitaire) voorzieningen. Bovendien kunnen
in de sporthal voldoende bedden staan en is het mogelijk om de
vluchtelingen te voorzien van eten en drinken.
Tijdens de duur van de opvang kan de sporthal niet worden gebruikt voor
andere activiteiten. De gebruikers zijn hiervan op de hoogte gesteld.
Voorzieningen in de opvanglocatie
In de opvanglocatie hebben we onder andere het volgende gedaan:
De zaal in de sporthal is in drieën gedeeld. In de buitenste delen zijn
bedden geplaatst. In het middendeel is ruimte om te eten en een klein
zitgedeelte. Buiten zijn twee tenten opgezet om activiteiten te
organiseren. En veel daarvan worden samen met inwoners, verenigingen
en organisaties verzorgd. Zo lenen scholen materialen uit en hun leerlingen
komen helpen met inrichten en sportactiviteiten, de speeltuin wil een
schminkbus regelen, de kinderopvang voorziet in materialen voor de
allerkleinsten en komen er enkele koren zingen.
Er is ook gratis Wifi verzorgd door OnsNet, zodat de mensen in De
Hongerman gebruik kunnen maken van hun mobiele communicatiemiddelen.
Veiligheid
Er is dag en nacht toezicht in en rond De Hongerman. Lokaal
beveiligingsbedrijf Van Egdom Security houdt de situatie binnen en buiten
continu in de gaten. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor vragen of
meldingen over situaties buiten de opvanglocatie (in relatie tot de
vluchtelingen). De beveiligingsmedewerkers zijn 24 uur per dag bereikbaar
op 06-16167263. Daarnaast hebben we goede afspraken gemaakt met de
politie.
Hartverwarmend aanbod van helpende handen uit onze
gemeenschap
Zodra het bericht naar buiten was gegaan dat we vluchtelingen gingen
opvangen, kregen we hartverwarmende verzoeken binnen om te helpen, in
welke vorm dan ook. Verenigingen die met de mensen wilden komen
sporten, vrijwilligers die iets voor de kinderen wilden organiseren, kleding,
speelgoed… van alles werd spontaan aangeboden. En aan onze oproepen
bijvoorbeeld om washulp en regenkleding werd ook door velen gehoor
gegeven. Dank daarvoor!
Communicatie
Om onze inwoners, partners en overige partijen zo snel mogelijk op de
hoogte te brengen en doorlopend bij te praten, hebben we een aantal
middelen ingezet zoals brieven, mails, onze website, Twitter en Facebook.
Daarnaast is de pers meteen geďnformeerd zodat zij de informatie ook via
hun kanalen konden verspreiden.
Na het verstrekken van de eerste basisinformatie, hebben we ook een
aantal momenten ingebouwd om persoonlijk met inwoners van gedachten
te wisselen: een informatiemarkt op donderdag 12 november en de
inloopspreekuren op vrijdag en zaterdag erna. Het was goed om zo het
gesprek aan te kunnen gaan en vragen of zorgen die er waren
bespreekbaar te maken.
De website is het centrale communicatiemiddel
Op onze website houden we actuele informatie bij in de vorm van een
logboek. U vindt er ook een lijst met veelgestelde vragen. Staat uw vraag
daar niet bij of wilt u iets anders rondom de crisisopvang met ons delen,
dan kunt u gebruik maken van het formulier op de website, op dezelfde
pagina.