Nuenen Centraal
Crijnsschool presenteert onderwijsrobot

Eenbes basisschool De Crijnsschool in Nuenen is sinds enige tijd in het bezit van de onderwijsrobot.
De school doet mee aan een pilot project voor robotica en is daarmee één van de eerste scholen, die de robot in gebruik mag nemen.
De kinderen hebben allemaal al kennisgemaakt met hun nieuwe schoolgenoot en donderdagochtend mocht de pers ook kennismaken met de, nu nog naamloze robot. Binnenkort zal hij niet meer naamloos door het leven gaan, de kinderen zijn namelijk al druk bezig met het verzinnen van een naam.
Nieuws Nuenen -   8 juli 2016
Leraar Michiel Coppens is razend enthousiast over de robot, hij houdt zich bezig met de ontwikkeling en het programmeren. Dit vergt enorm veel tijd, maar is erg leuk om te doen. Hierdoor staat hij op dit moment wel wat minder voor de klas.
Er zitten nog wat foutjes in de robot (soms spreekt hij een woord uit met een behoorlijk accent of reageert hij niet goed op de juiste spelling) en zodra er een fout wordt ontdekt of Michiel verbeterpunten ziet, geeft hij dit door. Zo wordt de robot steeds beter.
Het lesmateriaal moet ook nog verder worden ontwikkeld en uiteindelijk is het de bedoeling, dat er een grote "online bibliotheek" komt van lesprogramma's, die te downloaden zijn voor scholen met een onderwijsrobot. Zo hoeft een leraar straks niet meer een les te ontwikkelen, maar kan hij handig in de bibliotheek zoeken naar bijvoorbeeld een leuke les geschiedenis voor kinderen van groep 4.

Michiel geeft de robot ook wat "menselijke" trekken mee, door kleine grapjes in te bouwen. Zo zegt de robot opeens "Ik ga even zitten, want mijn batterij is leeg" en tijdens een leerzaam spel kun je ook verwachten, dat hij opeens een grapje maakt over de leraren. Dit zorgt natuurlijk voor hilariteit bij de kinderen.

De grapjes zijn enorm leuk en maken de lesstof extra luchtig, maar de robot is natuurlijk vooral erg leerzaam. De robot kan praten, dansen, heeft 40 verschillende emoties, vertelt verhalen en speelt spelletjes.
Een prachtig stukje techniek zorgt ervoor dat de robot afbeeldingen kan herkennen. Hij scant de afbeelding, die je voor zijn ogen houdt en weet dan precies wat er op de afbeelding staat en welke informatie daarbij hoort. Als je bijvoorbeeld een foto van "De Aardappeleters" voor hem houdt begint hij te vertellen over Vincent van Gogh en het beeld.
In een spel vraagt de robot aan de kinderen, om de juiste foto te laten zien van een bepaald object of persoon. Hij vraagt dan bijvoorbeeld aan de kinderen, om uit een stapel afbeeldingen, de afbeelding van de Eiffeltoren te laten zien. Zou je de verkeerde foto pakken, dan ziet de robot dit ook. Zo krijg je natuurlijk oneindig veel mogelijkheden, die doeltreffend zijn in het onderwijs.
Het is een welgemanierde robot, hij stelt zich netjes voor en doet zelfs een coole dans op het nummer Gangnam Style. Het is verbazingwekkend hoe soepel de bewegingen van de robot zijn.  Je bent geneigd om na het optreden te applaudisseren en dat geeft al meteen aan, hoe snel je de robot in je hart hebt gesloten.

Coöperatie OnsNet heeft de robot aangeschaft voor de Crijnsschool. Willem Ligtvoet, de voorzitter van OnsNet, legt uit dat ze graag kinderen enthousiast willen maken voor techniek. Een robot is daar een uitermate geschikt middel voor.
Jaarlijks stelt OnsNet een geldbedrag beschikbaar voor een maatschappelijk technisch project in Nuenen. Zo is er in het verleden bijvoorbeeld Free-WIFI aangelegd in het centrum van Nuenen en zijn ze bezig met "ShareCare systemen" voor mantelzorgers.
Het programmeren is voor de kinderen een enorm leerzaam proces. Ze moeten samenwerken, oplossingsgericht denken (hoe laten we de robot doen, wat we willen) er wordt aanspraak gemaakt op de creativiteit van de kinderen, natuurlijk zijn ze bezig met techniek en daarnaast zijn ze bezig met de lesstof. In dit geval Engelse woordjes.
Naast deze mogelijkheden, die in de lessen gebruikt kunnen worden, zet de Crijnsschool nog een beetje hoger in. Ze laten de kinderen zelf de robot programmeren. "Als de leraren het kunnen, dan kunnen de kinderen het zeker" zegt Joyce van Deursen, directrice van de school.

Jules Hellings, Jade Potters en Robhin Engelen uit groep 8 zijn er al enorm handig in en hebben eerder deze ochtend een stukje geprogrammeerd voor een les Engels. Dit demonstreerden ze met trots. Het programmeren gaat via een handig programma, waarbij je onder andere tekst en fragmenten in kunt voeren.

Links zie je Jules, Jade en Robhin aan het werk met de onderwijsrobot.
De enorme diversiteit aan vaardigheden, die de kinderen moeten gebruiken bij het programmeren, sluit goed aan bij het uitgangspunt van de school. Zij werken volgens de theorie Meervoudige Intelligentie van Howard Gardner. Het uitgangspunt van deze theorie is dat iedereen talenten heeft, kortom iedereen is knap. Ze onderscheiden acht verschillende intelligenties. Taalknap, rekenknap, beweegknap, samenknap, zelfknap, natuurknap, beeldknap en muziekknap. De robot doet op de verschillende intelligenties een beroep en is daardoor geschikt, om sterke intelligenties verder te ontwikkelen en zwakkere intelligenties te versterken.
Zodra de kinderen het programmeren onder de knie hebben, mogen ze andere kinderen weer helpen, om te leren hoe je moet programmeren. Dit is het hoogst haalbare niveau in de leerpiramide. Je kunt leren door te luisteren of door te discussiëren, maar je leert het meest door iets uit te leggen aan anderen.
Zodra de kinderen het programmeren onder de knie hebben, mogen ze andere kinderen weer helpen, om te leren hoe je moet programmeren. Dit is het hoogst haalbare niveau in de leerpiramide. Je kunt leren door te luisteren of door te discussiëren, maar je leert het meest door iets uit te leggen aan anderen.

Over een tijdje is het de bedoeling, dat ook andere scholen in Nuenen met de robot gaan werken.
De leerlingen van de Crijnsschool vinden de robot in ieder geval geweldig, zowel het programmeren als het testen vinden ze fantastisch om te doen.
Eén van de leerlingen wilde thuis ook zo'n robot hebben, maar hij was toch wel erg duur. Het totale prijskaartje is namelijk niet mis, zo'n 15.000 euro.

De robot is overigens bijna 60 cm hoog en kan ook tegen een stootje. Zelfs een keer vallen is meestal geen probleem. Dit komt goed uit, want de kinderen uit de kleuterklas wilden hem meteen knuffelen en aanraken.
"Voor de kinderen is het echt een vriendje" vertelt Michiel.
En eerlijk is eerlijk, je gaat ook wel een beetje van hem houden, nadat je hem hebt ontmoet.